Copyright : Αρχιμ. Θωμάς Ανδρέου 29-12-2013. Από το Blogger.
RSS

Αχαριστία: η μεγαλύτερη ανθρώπινη αμαρτία...


          Σκεπτόμουν, πόσο κακό μεγάλο είναι η αχαριστία... Περισσότερο δε, όταν την λαμβάνεις από όσους ευεργέτησες. Τότε, η αχαριστία είναι ακόμα μεγαλύτερη. Όμως δες! Ακόμα και σε αυτό, τα ζώα μας δείχνουν τον δρόμο που πρέπει να βαδίσουμε. Δες το λιοντάρι και την αρκούδα! Μεγαλύτερα θηρία από αυτά υπάρχουν στην δημιουργία του Θεού; Και όμως! Υπάρχει ένα μεγαλύτερο θηρίο και από το λιοντάρι και από την αρκούδα και αυτό είναι ο άνθρωπος! 
       Ο άνθρωπος θα φανεί αχάριστος στον ευεργέτη του. Το ζώο, εκείνο που δεν έχει λογική, καταλαβαίνει την ευεργεσία και την ανταποδίδει. Κοίτα στα Συναξάρια των Αγίων της Πίστεως μας. Δες εκείνον τον μεγάλο ασκητή της ερήμου του Ιορδάνου, τον Αββά Γεράσιμο, εκείνον που κατάφερε να εξημερώσει με την αγάπη του το φοβερό λιοντάρι. Δες τον άλλον μεγάλο ασκητή της Ρωσίας, τον μέγα Σεραφείμ του Σάρωφ πως εικονίζεται δίπλα σε μιαν αρκούδα. Όχι οποιαδήποτε αρκούδα, αλλά εκείνην που του ανταποδίδει την ευεργεσία ,με ευγνωμοσύνη. Άρα, πες μου, σε ρωτώ: ποιο τελικά νομίζεις πως είναι το μεγαλύτερο θηρίο, ο άνθρωπος που τα αιχμαλωτίζει στερώντας τους την ελευθερία τους, η αυτά που πολλές φορές αιχμαλωτίζονται στα δίκτυα της αγάπης του ανθρώπου; 
          Εάν όμως ο άνθρωπος κατάφερε να φανεί αχάριστος στον δημιουργό του, πως είναι δυνατόν να περιμένεις να μην κάνει το ίδιο στον συνάνθρωπο του; Εκείνος που πρώτος διδάσκει την αχαριστία δεν είναι άλλος από τον διάβολο. Δες πως σκέφθηκε προς τον Θεό! Και αφού ο ίδιος απήλαυσε τον καρπό της αχαριστίας του, μετά κοίταξε σαν καλός δάσκαλος να την διδάξει και στους ανθρώπους. Τι περισσότερο είναι το δέντρον της γνώσεως του καλό και του κακού, από την επίγνωση της αχαριστίας την οποίαν πράττεις, έχοντας συναίσθηση αυτής σου της πράξεως, Και όμως, ο Θεός, έδειξε πως και η αχαριστία, είναι επιλογή, της απόλυτης ελευθερίας με την οποίαν ο Ίδιος κατοχύρωσε τον άνθρωπο.          Ο Χριστός μας, διάλεξε κοντά του ανθρώπους και τους έκανε αδελφούς του και Αποστόλους, φτιαγμένους από κάθε χαρακτήρα. Διάλεξε, πιστούς, διάλεξε απίστους, διάλεξε δειλούς, διάλεξε και θαρραλέους. Μέσα όμως σε αυτούς  δεν αρνήθηκε την παρουσία του αχαρίστου, εκείνου που τελικά γίνεται προδότης... Ναι! Η αχαριστία είναι γεννημένη την ίδια μέρα με την προδοσία.  Και ο αχάριστος δεν αργεί να φανεί προδότης, προδότης της ανθρώπινης αλλά και της Θεϊκής αγάπης! 
          Αν λοιπόν με ρωτήσεις, ποια τελικά είναι η μεγαλύτερη αμαρτία στην ζωή του ανθρώπου, αυτό θα σου απαντήσω : Η ΑΧΑΡΙΣΤΊΑ! Γιατί ο αμαρτωλός ,πέφτει και σηκώνεται ξανά από την αμαρτία, ενώ ο αχάριστος επιμένει. Ο αμαρτωλός, έρχεται σε συναίσθηση, ο αχάριστος είναι αναίσθητος. Ο αμαρτωλός, ζητά να επανορθώσει, ο αχάριστος ποτέ! Είναι μεγάλη λοιπόν αμαρτία η αχαριστία, γιατί από αυτήν απομακρύνθηκε ο άνθρωπος από τον Θεό και χάριν αυτής, δεν μπορεί να βρει τον δρόμο να επιστρέψει σε Eκείνον. Πριν λοιπόν αποφασίσεις να δεις τον Θεό, δες πρώτα εκείνους στους οποίους υπήρξες αχάριστος, Πριν ζητήσεις να γίνεις ένα με τον Θεό, στάσου μπροστά στον ευεργέτη σου και δώσε την ευγνωμοσύνη που του πρέπει. Μην ψάχνεις να βρεις το δρόμο της σωτηρίας, αν πρώτα δεν βρεις τον δρόμο της επανόρθωσης. 
          Αν θέλεις λοιπόν να δεις τι σημαίνει ευγνωμοσύνη στρέψε τα μάτια σου στα ζώα. Και αν αντίθετα θελήσεις να δεις τη σημαίνει αχαριστία κοίταξε δίπλα σου και θα καταλάβεις. Και τότε σύγκρινε εσύ, ποιο δημιούργημα είναι άλογο και ποιο λογικό! Και σαν το διαπιστώσεις, τότε κάνε αναδρομή στο παρελθόν σου και ψάξε να βρεις όλους όσους, έγιναν αποδέκτες της δικής σου αχαριστίας. Μην διστάσεις να επανορθώσεις. Γιατί για να δεις τον ήλιο, πρέπει να σηκώσεις το κεφάλι σου από χαμηλά, ψηλότερα και να τον αντικρίσεις. Και πριν σηκώσεις ψηλά το κεφάλι, απέναντι σου θα δεις εκείνον που πλήγωσες με την αχαριστία σου. Αποκατέστησε λοιπόν την σχέση σου με το δημιούργημα και μετά κοίταξε κατευθείαν τον Δημιουργό. 
                Τότε, πραγματικά δεν θα έχεις τίποτα να φοβηθείς, εκτός του Θεού και του εαυτού σου που στην προσπάθεια του, να γίνει Θεός, έχασε τον δρόμο της Θέωσης επιμένοντας σε κάτι που γνώριζε εκ των πραγμάτων πως θα του στοιχίσει πολύ! Και όμως δεν δίστασε να το κάνει... 
                     
                                                                                                        π. Θωμάς Ανδρέου

Ο Ποιμήν ο καλός….



        Περιδιαβαίνοντας στα μονοπάτια των αναμνήσεων, ανακάλυψα κάπου  αυτήν την εικόνα, την εικόνα του Καλού Ποιμένα ο οποίος αφήνει τα 99 πρόβατα για να ψάξει και να βρει το ένα, εκείνο που χάθηκε, εκείνο που κινδυνεύει.  Κοιτώντας την, γύρισα πολλά χρόνια πίσω, διερευνώντας το αρχείο των παιδικών μου αναμνήσεων, τότε, που μικρό παιδί παρακολουθούσα τις συναντήσεις στο κατηχητικό σχολείο της γενέτειρας μου.
Δεν θυμάμαι ποιος, αλλά μας είχαν μοιράσει αυτήν την συγκεκριμένη εικόνα η οποία εντυπώθηκε τόσο στο παιδικό τότε μυαλό μου, ώστε να την θυμηθώ αμέσως μόλις την είδα περίπου τριάντα χρόνια μετά… Μια εικόνα που όμως λέει τόσα πολλά… Μια εικόνα, γνωστή ίσως μέσα στις τόσες βουκολικές εικόνες που μπορείς να συναντήσεις στην επαρχία, αλλά άγνωστη εντελώς και ίσως και ακατανόητη στους κατοίκους των μεγάλων αστικών κέντρων.  Ο Χριστός μας, δίνοντας το πρότυπο του καλού ποιμένα, αναφέρει ότι :’’ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ τίθησιν ὑπὲρ τῶν προβάτων· ( Ιωαν. 10-11), δίνει ακόμα και την ψυχή του για τα πρόβατα που ποιμαίνει.  Αυτό δηλαδή που κάνει ο Ίδιος ο Χριστός ο οποίος θα αναζητήσει εκείνο που έφυγε από κοντά του, εκείνο που Τον χρειάζεται περισσότερο από τα υπόλοιπα, θα αναζητήσει εκείνο που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα από κοντά Του... Και όταν το βρει ξανά, ‘’ χαίρει ἐπ᾿ αὐτῷ μᾶλλον ἢ ἐπὶ τοῖς ἐνενήκοντα ἐννέα τοῖς μὴ πεπλανημένοις’’ ( Ματθ. 18-13). 
Ο Χριστός, γινόταν εύληπτος από το ακροατήριο του, χρησιμοποιώντας τις γνωστές σε όλους μας παραβολές, ιστορίες δηλαδή που προέβαλαν εικόνες της εποχής του Χριστού μας, όπως ακριβώς αυτή, του ποιμένα αναζητά το ένα πρόβατο για να μην χαθεί. Όμως, αυτές οι εικόνες , είκοσι αιώνες μετά, συνεχίσουν να είναι υπαρκτές. Έγραψα προηγουμένως πως για εμάς ,εδώ στην επαρχία, τέτοιες εικόνες είναι οικείες. Αντίθετα, στις μεγαλουπόλεις όπου και το ελάχιστο χορταράκι χάνεται υπό το βάρος του τσιμέντου, εικόνες σαν και αυτή είναι από ανύπαρκτες έως παντελώς άγνωστες.
Πηγαίνοντας μια μέρα στην Μητρόπολη, περνώντας με το αυτοκίνητο από έναν δρόμο που συχνά- πυκνά έρχεσαι αντιμέτωπος με τα συμπαθή τετράποδα, τα οποία υπόψιν  δεν έχουν ρολόι άρα δεν βιάζονται όπως οι άνθρωποι και πολλές φορές σε αναγκάζουν να τα σεβαστείς σταματώντας το όχημα για να περάσουν εκείνα, είδα λοιπόν σαρκωμένη αυτή την εικόνα των παιδικών μου αναμνήσεων, όταν απέναντι στο βουνό,  ο ποιμένας προσπαθούσε να απελευθερώσει από τα βάτα ένα μικρό προβατάκι, όταν το υπόλοιπο κοπάδι είχε προσπεράσει αρκετά. Εκείνος σε σύντομο χρόνο το απελευθέρωσε και αμέσως το έβαλε στον ώμο του και σχεδόν τρέχοντας έφθασε το υπόλοιπο κοπάδι όπου και το άφησε.
Θα μου πεις, λογικό είναι… Αυτή είναι η περιουσία του. Αυτό είναι το έχει του!  Τι άλλο θα μπορούσε να κάνει; Ναι! Όντος έτσι είναι! Όμως, ξέρεις τι σημαίνει να υπάρχουν άνθρωποι στην εποχή μας, που θεωρούν τα Ιερά Κείμενα του Ευαγγελίου ως πεπερασμένη δόξα του παρελθόντος ,όταν ακόμα και σήμερα, στην εποχή της άκρατης τεχνολογίας, στην εποχή της ευρηματικής επιστήμης των υπέρλογων κατορθωμάτων του Νιτσεϊκού  υπερανθρώπου που θεωρεί πως δεν έχει ανάγκη κανέναν Θεό, ξέρεις τι είναι αυτές τις εικόνες να τις βλέπεις μπροστά σου;
Είκοσι και πλέον αιώνες, ο Χριστός αναζητά τον άνθρωπο και όχι ο άνθρωπος τον Χριστό. Απόδειξη τούτου είναι, πως ο άνθρωπος αναζητά τον Χριστό στην στιγμή που τον έχει ανάγκη, τουλάχιστον όπως εκείνος ορίζει τις ανάγκες του! Η παρουσία όμως του Χριστού στην ζωή των ανθρώπων, αποδεικνύεται περίτρανα όταν ο άνθρωπος νιώθει πως δεν χρειάζεται πλέον τον Θεό.  Όταν ο άνθρωπος βαδίζει μόνος του… Στις στιγμές εκείνες, τις στιγμές των θλίψεων, της εσωτερικής απομόνωσης και της εξωτερικής εγκατάλειψης, ο άνθρωπος αναζητά Εκείνον που δεν θα τον εγκαταλείψει ποτέ!   Και ο καλός ποιμένας, θα τρέξει κοντά στο ένα πρόβατο και θα το αγκαλιάσει… Εκείνο, που τον χρειάζεται περισσότερο απ’ όλα τα άλλα, ακόμα και αν το ίδιο δεν το γνωρίζει ή ακόμα χειρότερα αν δεν θέλει να το παραδεχθεί….

                                                                                               π. Θωμάς Ανδρέου

Ένα άσβεστο κερί στη μνήμη του Επισκόπου Νύσσης Ελευθερίου | Amen.gr - Πύλη Εκκλησιαστικών Ειδήσεων

Ο Μακαριστός Επίσκοπος Νύσσης κυρός Ελευθέριος, υπήρξε ένας λόγιος Ιεράρχης της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας, τον οποίον είχα την ευλογία να γνωρίσω κατά την διακονίαν μου εις την Αθήνα. Μάλιστα, ήταν ένας εκ των Αρχιερέων που μετείχε στην εις Πρεσβύτερον Χειροτονίαν μου , μαζί με τους επίσης μακαριστούς Κερνίτσης κυρόν Λεόντιον  τον Γέροντα μου και Τράλλεων κυρόν Ισίδωρον. Θεωρούμε καθήκον επιβεβλημένον την αναδημοσίευση της αφιερωματικής αναρτήσεως εκ της Πύλης Εκκλησιαστικών Ειδήσεων Amen.gr.  ως μεταλαμπάδευση της φλόγας του κεριού ,στην μνήμη του αγαθού Επισκόπου, του οποίου η μνήμη ας είναι αιωνία...
                                                                                                                     
                                                                                                                    π. Θωμάς Ανδρέου

Ένα άσβεστο κερί στη μνήμη του Επισκόπου Νύσσης Ελευθερίου | Amen.gr - Πύλη Εκκλησιαστικών Ειδήσεων

Και τα ερείπια ομιλούν…



Από σήμερα  η Ελλάς, αναλαμβάνει την προεδρία της Ευρώπης. Τι σημαίνει όμως αυτό για την ίδια την Ελλάδα;  Μια χώρα η οποία την τελευταία εξαετία δοκιμάζεται σκληρά, από μία οικονομική δυσπραγία που κατέστησε τον υπερήφανο λαό μας, δέκτη ειρωνικών σχολίων, αποδιοπομπαίο τράγο από το Ευρωπαϊκό προσκήνιο,  παράδειγμα προς αποφυγή.

Ο Χριστιανισμός διώκεται …

                                         
                                            
Από την ήσυχη αυτή γωνιά του κόσμου, την ευλογημένη Ελλάδα μας, την Ελλάδα που στενάζει ασφαλώς από όλη αυτήν την οικονομική δυσπραγία, αδυνατούμε να ακούσουμε τις κραυγές αγωνίας , χιλιάδων Χριστιανών που βρίσκονται σε διωγμό ανά τον κόσμο. Κατά καιρούς βέβαια, φθάνουν στα μάτια μας εικόνες φρίκης, που το μόνο που μπορούν να κάνουν πλέον είναι, να συνηθίζει το μάτι σε τέτοιες εικόνες με αποτέλεσμα, η στυγνή δολοφονία ενός η πολλών ανθρώπων να προκαλεί απάθεια…
Ο πλανήτης των πολιτισμένων ανθρώπων, έχει δημιουργήσει παγκόσμια, χιλιάδες οργανώσεις προστασίας των δικαιωμάτων των ζώων, προστασίας ειδών του ζωικού βασιλείου αλλά αδιαφορεί παντελώς, για το αν καθημερινά σχεδόν, άνθρωποι σφαγιάζονται απάνθρωπα, μεταξύ των οποίων σε πλείστες περιπτώσεις υπάρχουν παιδιά.
Νεομάρτυρες, άνθρωποι που χάνουν την ζωή τους, μόνον και μόνον διότι είναι Χριστιανοί! Και η παγκόσμια κοινότητα παρακολουθεί. Παρακολουθεί με ενδιαφέρον τον διαμελισμό της Συρίας, αλλά στην επίτευξη των στόχων, στο βωμό του άνομου κέρδους, σίγουρα θα υπάρχουν και θύματα… Τι πειράζει; Αρκεί να υπάρχει κέρδος… Τα μάτια τους, έπεσαν σίγουρα και στην Ελλάδα. Τα κέρδη είναι πολλά, απλά περιμένουν την ώρα όπου θα προσπαθήσουν να διαιρέσουν  ότι στέκει εμπόδιο στην επίτευξη των σχεδίων τους. Μακάρι να μην το καταφέρουν…
Ο Χριστιανισμός διώκεται. Και επαναλαμβάνονται οι διηγήσεις των παλαιών συναξαρίων των μαρτύρων όλων των εποχών. Εκείνων που στάθηκαν γενναίοι ομολογητές της Πίστεως. Σε μια εποχή που υπάρχουν όπλα, προτιμούν ακόμα να σφαγιάζουν με τα μαχαίρια , δείχνοντας έτσι πως ο θάνατος επιμηκύνεται στο πρόσωπο του μάρτυρα.  Και εμείς, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε, είναι να παρακολουθούμε… Εκείνοι που μπορούν να παρέμβουν, προτιμούν ίσως να δώσουν χάρη στην ζωή μιας γαλοπούλας και μάλιστα με την τηλεοπτική κάλυψη των μεγαλύτερων τηλεοπτικών δικτύων όταν σε κάποια γωνιά του πλανήτη, πεθαίνουν παιδιά!!!
Μας ανέχεται ακόμα ο Θεός, έως πότε; Για πόσο ακόμα θα συμβαίνει η ανθρωπότητα να δείχνει το απάνθρωπο πρόσωπο της; Για πόσο οι ζωές, εκατοντάδων ανθρώπων, θα είναι κατώτερες στα μάτια της παγκόσμιας κοινότητας και όλων αυτών των οργανισμών που υποτίθεται ότι προστατεύουν τα ανθρώπινα δικαιώματα, την αξία της ανθρώπινης ζωής, από την ζωή μιας τροφαντής γαλοπούλας που αξίζει να ζήσει την μακαριότητα της λιγόζωης ζωής της;  
Και εμείς, θα συνεχίζουμε, μεταξύ καφέ και φαγητού, μέσα από την ‘’ασφάλεια’’ του δικού μας, χαριτωμένου μικρόκοσμου, να βλέπουμε εικόνες φρίκης που μπορούμε να τις ‘’ αλλάξουμε’’ αλλάζοντας απλά κανάλι στο δέκτη της τηλεόρασης του σπιτιού μας, από την ήσυχη αυτή γωνιά του κόσμου…  

                                                                                                 π. Θωμάς Ανδρέου

Αφορισμός …

     
 

Διάβασα στο διαδίκτυο, ότι με αφορμή την βλάσφημη πράξη του τραγικού βουλευτού που προσπάθησε , όπως έκαναν και τόσοι ακόμα στο πέρασμα των αιώνων, να διακωμωδήσει το Μέγα Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, δύο σεβάσμιοι Μητροπολίτες της Εκκλησίας μας, αγωνιστές και με ξεχωριστή ιστορία ο καθένας στην διακονία της Εκκλησίας μας, πρότειναν να τεθεί θέμα αφορισμού του εν λόγω, από το σύνολο της  Ιεραρχίας της Εκκλησίας. Πριν καταθέσω ωστόσο την άποψη μου επί του θέματος, θα ήθελα για μια ακόμη φορά να εκφράσω τον μεγάλο σεβασμό μου προς τα Πρόσωπα των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών, ο εις εκ των οποίων μάλιστα, υπήρξε διδάσκαλός μου στα πανεπιστημιακά έδρανα.  

Πραγματικά, ζήσαμε την αποτρόπαια πράξη του εν λόγω, ο οποίος χωρίς δισταγμό, ‘’εκίνησε την χείρα’’ κατά της Ευεργέτου Εκκλησίας, προσβάλλοντας βάναυσα το Θρησκευτικό συναίσθημα όλων όσων, πιστεύουν πως το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας ,δεν αποτελεί ‘’προτύπωση’’ αλλά είναι το Σώμα και το Αίμα του Χριστού!  Ασφαλώς, η πράξη του αυτή, δείχνει πως ο άνθρωπος αυτός δεν πιστεύει πουθενά! Και στο σημείο αυτό, καταθέτω τον προβληματισμό μου.

Στο Βικιλεξικό, στην αναζήτηση της έννοιας του αφορισμού συναντάς την ετυμολογία της λέξεως η οποία σημαίνει ξεχωρίζω, διαιρώ. Ο αφορισμός, αποτελεί μίαν Εκκλησιαστική ποινή, η οποία επιβάλλεται σε ελάχιστες περιπτώσεις, προσώπων που ανήκουν στην Εκκλησία και τα οποία με τις ιδέες τους αμφισβητούν η προσβάλλουν τον Θεσμό. Με την πράξη επιβολής του Αφορισμού, το πρόσωπο ‘’αποβάλλεται’’ από την Εκκλησιαστική κοινότητα. Άρα, βασική προϋπόθεση της επιβολής της Εκκλησιαστικής αυτής εσχάτης ποινής είναι ο αφορισμένος να ανήκει στο Σώμα της Εκκλησίας. Σε διαφορετική περίπτωση, πως μπορείς να αφορίσεις κάποιον που είναι ήδη αφορισμένος, δηλαδή ξεχωρισμένος, αφού δεν ανήκει στο Σώμα της Εκκλησίας;

Στην περίπτωση του ως άνω, ο ίδιος έχει αυτόαφορισθεί. Μία επιβολή Εκκλησιαστικής ποινής για εκείνον θα ήταν μάλλον  ηρωωποίηση στα μάτια των ομοίων του,  οι οποίοι πάλι θα μιλήσουν για μεσαιωνικές πρακτικές για σκοταδισμό, για θεοκρατικό Κράτος κλπ. Και ο μεν αφορισμένος θα συνεχίζει αμετανόητος τις ανόητες πρακτικές του, η δε Εκκλησία δεν θα έχει συνετίσει τον κανονισθέντα μιας και αυτός είναι ο απώτερος σκοπός της πράξεως. Η διόρθωση της πλάνης.

Οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες, μίλησαν με την ποιμαντική ευθύνη που έχουν έναντι του λαού που ποιμαίνουν. Και πράττουν κατά συνείδηση! Ίσως όμως, μια τέτοια πρόταση όχι μόνον να διαιρέσει το Σώμα της Εκκλησίας, αλλά ταυτόχρονα να μειώσει την έννοια της εσχάτης των εκκλησιαστικών ποινών μιας και αυτές, επιβάλλονται σε εκείνους που πιστεύουν σε κάτι και όχι σε αυτούς που δεν πιστεύουν πουθενά. Για εκείνον, τον τραγικό ‘’ήρωα’’ μιας στιγμής δόξας που περνάει και χάνεται, η μεγαλυτέρα τιμωρία θα είναι να τον αφορίσει ο λαός που τον ψήφισε και να τον ξαναστείλει στην επαγγελματική του θέση, μακράν του κοινοβουλίου που του δίνει την αξία , να απαξιώνει, Αξίες ζωής!    
 
                                                                                        π. Θωμάς Ανδρέου

 

                                                                

Ο μεγάλος Προφήτης, το αηδόνι της ερήμου…

Στην σημερινή ημέρα, η Εκκλησία προβάλει μεγάλο παράδειγμα προς μίμηση. Την ιερά και ασκητική μορφή του Τιμίου ενδόξου Προφήτου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου. Ενός θρυλικού προσώπου, που το πέρασμα του από τον κόσμο, άφησε εποχή! Εκεί, στην έρημο του Ιορδάνου, ο φιλέρημος Προφήτης περιμένει τον Σωτήρα του κόσμου, κηρύσσοντας την μετάνοια στον λαό, ο οποίος στο πρόσωπο του, βρίσκει όχι μόνον τον κατ’ εξοχήν κήρυκα της μετανοίας, αλλά την φωνή της ερήμου που σε ένα πρόσωπο γίνεται πράξη του κόσμου.